Чи знайомі вам випадки, коли депутати голосують за виділення собі чи своїм родичам земельних ділянок? Або ж коли учасники конкурсних комісій приймають на роботу своїх родичів чи колишніх співробітників? Або ж коли чиновники преміюють самі себе?

Новий Закон України «Про запобігання корупції» пояснює, що таке конфлікт інтересів чиновників при владі та встановлює методи його усунення.
Визначення понять
У ЗУ «Про запобігання корупції» існує поняття реального, потенційного конфлікту інтересів. Також існує визначення, що таке приватний інтерес.
Потенційний конфлікт інтересів — наявність у особи приватного інтересу у сфері, в якій вона виконує свої службові чи представницькі повноваження, що може вплинути на об'єктивність чи неупередженість прийняття нею рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень.
Реальний конфлікт інтересів — суперечність між приватним інтересом особи та її службовими чи представницькими повноваженнями, що впливає на об'єктивність або неупередженість прийняття рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень.
Приватний інтерес — будь-який майновий чи немайновий інтерес особи, у тому числі зумовлений особистими, сімейними, дружніми чи іншими позаслужбовими стосунками з фізичними чи юридичними особами, у тому числі ті, що виникають у зв'язку з членством або діяльністю в громадських, політичних, релігійних чи інших організаціях.
Моніторинг, контроль та винесення приписів щодо конфлікту інтересів покладено на НАЗК.
За заявами фізичних, юридичних осіб, громадських об'єднань та за власною ініціативою НАЗК станом на 18 листопада 2017 року Департаментом дотримання законодавства про конфлікт інтересів здійснюється 251 перевірка, з яких 151 щодо конфлікту інтересів, 19 щодо запобігання конфлікту інтересів у зв'язку із наявністю у особи підприємств чи корпоративних прав та 32 стосовно порушення обмежень щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності.
Відповідальність за конфлікт інтересів
Закон України «Про запобігання корупції» містить перелік конкретних заходів, якими здійснюється зовнішнє врегулювання конфлікту інтересів, а саме:
усунення особи від виконання завдання в умовах реального чи потенційного конфлікту інтересів;
застосування зовнішнього контролю за виконанням особою завдання, вчиненням нею певних дій;
обмеження доступу особи до певної інформації;
перегляд обсягу службового навантаження;
переведення особи на іншу посаду;
звільнення особи.
Відповідальність за невчасне усунення конфлікту інтересу чітко передбачена на сайті НАЗК.
До прикладу, за незаконне сумісництво оплачуваної праці особі загрожує штраф від 300 до 500 неоподаткованих мінімумів з конфіскацією доходу.
За порушення норм щодо одержання подарунку — від 100 до 200 неоподаткованих мінімумів з конфіскацією подарунку.
Номативно-правові акти, прийняті з порушенням закону, можуть бути скасовані в судовому порядку чи уповноваженим органом чи особою. Повторення протягом року того ж порушення збільшує розмір штрафу та в окремих випадках передбачає заборону обіймати певні посади протягом року.

Завдяки законодавчому регулюванню конфлікту інтересів 6 жовтня 2016 року депутат фракції «Народний фронт» Сергій Пашинський подав у відставку з посади голови наглядової ради «Укроборонпрому».
«Є двозначність у тому, що я одночасно голова комітету й голова наглядової ради «Укроборонпрому», і тому я й вирішив звернувся до президента з проханням скласти з мене повноваження глави наглядової ради «Укроборонпрому». Я буду концентруватися на лобіюванні не Оборонпрому, а військово-промислового комплексу», – сказав Пашинський.
Кожен охочий може пройти на сайті Prometheus онлайн-курс щодо конфлікту інтересів у владі.
«Навесні Миколаївщину сколихнув скандал. Начальниця управління містобудування та архітектури обласної держадміністрації Світлана Григор'єва зробила все, аби її чоловік отримав сім соток землі на березі Чорного моря. Родзинка ситуації в тому, що раніше чиновники обіцяли «золоту» землю учасникам бойових дій. Нині триває кримінальне провадження. У Кеменчуку два депутати з близької до міського голови фракції «Поруч» Ольга Усанова та Руслан Проценко проголосували за власне призначення заступниками міського голови та визначення надбавок і премій на нових посадах. За це ж голосувала дружина Проценка, яка теж є депутатом. Ці історії — не виняток, а правило. Україна — молода демократія, де більшість політиків незрілі та безвідповідальні, а тому потребують особливого громадського контролю. Тільки моніторинг бюджетних видатків та чиновницьких статків з регулярними скаргами в правоохоронні органи здатен виховати політичну еліту».
Гліб Канєвський
аналітик центру «Ейдос»
Над матеріалом працювали:
Ольга Євстігнєєва – журналіст
Ігор Гончарук – сценарист
Юрій Білоголовський – режисер монтажу
Роман Києвицький – звукорежисер
Катерина Алимова – саундпродюсер
Наталя Синькевич – дизайнер

Проект здійснено за підтримки Фонду розвитку ЗМІ Посольства США в Україні.
Погляди авторів не обов'язково збігаються з офіційною позицією уряду США.

This project was supported by the Media Development Fund of the U.S. Embassy in Ukraine.
The views of the authors do not necessarily reflect the official position of the U.S. Government.