Що таке ВАКСУ?
Вищий антикорупційний суд має стати судом першої інстанції для розгляду антикорупційних справ за поданням НАБУ та в перспективі - ДБР (Державного бюро розслідувань).
Крім здійснення правосуддя, ВАКСУ відповідальне за судову статистику, вивчає та узагальнює її.

На сьогодні створення ВАКСУ є однією з ключових вимог при наданні наступного траншу МВФ.
Підсудність ВАКСУ
Мета створення ВАКСУ - розгляд справ антикорупційних ТОП чиновників за поданням НАБУ.
Розгляд обвинувальних актів прокурорів САП (Спеціалізованої антикорупційної прокуратури).
Передумови виникнення Антикорупційного суду
Український суд після Революції Гідності залишився нереформованим. Тому у старому суді кримінальні провадження проти топ корупціонерів країни, відкриті за поданням НАБУ банально «зливаються»:
Суд не дає детективам НАБУ санкції на доступ до банківської інформації щодо схеми «Ротердам+»;
Відпускає фігурантів кримінальних проваджень НАБУ під застави. Мова іде про нардепа Миколу Мартиненка, якого НАБУ підозрює у розкраданні 17 млн доларів, Авакова –молодшого, якого підозрюють у змові та тендерах МВС, заступника міністра оборони Ігора Павловського, який проходить по справі «Трейд Комодіті», Борислава Розенблата, якого підозрюють у отриманні хабарів при ліцензуванні бурштинодобувної діляьності, Романа Насірова, якого підозрюють у розкраданні 2 млрд грн і т.д.
Затягує розгляд судових справ. Результат роботи НАБУ за два роки - 500 справ, майже три сотні підозрюваних та сотня обвинувальних актів, переданих до суду. Однак, суди не квапляться із розглядом справ – наразі винесено вироки стосовно лише 18 осіб.
Структура ВАКСУ
Створення антикорупційного суду першої інстанції – це рішення на перехідний період, прогнозовано у три роки. Наступними кроками мають стати:
Створення автономної апеляційної інстанції для спеціалізованого антикорупційного суду;
Створення окремої Антикорупційної палати Касаційного кримінального суду Верховного Суду України;
Створення палати слідчих суддів, що розглядатимуть клопотання про проведення негласних слідчих дій у кримінальних провадженнях відповідних категорій.
Як стати суддею ВАКСУ?

Судді цього суду мають призначатися виключно на підставі результатів відкритого конкурсу. При цьому у комісії повинні бути міжнародні експерти, наділені вирішальним правом голосу – це одна з вимог МВФ.
Перебіг створення ВАКСУ
Для початку функціонування Вищого антикорупційного суду потрібно прийняти ЗУ «Про Антикорупційний суд».
Після прийняття Закону - згідно ЗУ «Про судоустрій і статус суддів» є 12 місяців на утворення ВАКСУ. Точні строки завершення реформи наразі невідомі.
У вересні Президент Петро Порошенко для того, щоб не створювати повноцінний антикорупційний суд запропонував створити так звані антикорупційні палати при вже існуючих судах.
Водночас Венеціанська комісія розкритикувала законопроект Порошенка і закликала його подати до парламенту документ, що відповідатиме вимогам комісії.
На сайті Верховної Ради вже є текст законопроекту «Про Вищий антикорупційний суд, його вніс Петро Порошенко 22 грудня».

Текст законопроекту одразу ж розкритикували представники Реанімаційного Пакету Реформ, як такий, що суперечить основній вимозі Венеціанської комісії, а саме - в частині ключової ролі міжнародних донорів у доборі антикорупційних суддів.
«Антикорупційний суд – має стати однією з ланок рішучої боротьби з корупцією в країні. Перша інстанція має налічувати близько 70 суддів, разом з апеляцією близько 120 суддів. Але я маю сумніви щодо того, що ВАКСУ створять у 2018 році, його створять швидше до президентських виборів, або вже після. Така ситуація вигідна теперішній владі. До законопроекту про антикорупційний суд, який подав Президент потрібно вносити зміни - особливо в частині впливу міжнародних експертів на прийняття рішень. Затягування створення антикорупційного суду вкрай негативні для роботи НАБУ, адже Солом'янський суд міста Києва «зливає» їхні справи. І реорганізація судів у рамках судової реформи нічим не зарадить цьому процесу»
Олександр Лємєнов
експерт Реанімаційного пакету Реформ
Над матеріалом працювали:
Ольга Євстігнєєва – журналіст
Ігор Гончарук – сценарист
Юрій Біголовський – режисер монтажу
Роман Києвицький – звукорежисер
Катерина Алимова – саундпродюсер
Наталя Синькевич – дизайнер

Проект здійснено за підтримки Фонду розвитку ЗМІ Посольства США в Україні.
Погляди авторів не обов'язково збігаються з офіційною позицією уряду США.

This project was supported by the Media Development Fund of the U.S. Embassy in Ukraine.
The views of the authors do not necessarily reflect the official position of the U.S. Government.